Strona główna

Zespół Szkół i Placówek pn. „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących” w Krakowie

Dystrybucja publikacji

„Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli” pod redakcją dr Małgorzaty Paplińskiej

 

 

Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla? Jest to pytanie, które u wielu rodziców, opiekunów, nauczycieli niepełnosprawnego wzrokowo malucha może rodzić lęk, wątpliwości i poczucie bezradności. Odczucia te są zrozumiałe, bo biorą się z niewielkiego zasobu wiadomości, być może zakorzenionych głęboko stereotypów oraz wynikających z nich obaw. Największa trudność polega na tym, że brak jest specjalistycznej wiedzy o możliwościach dziecka z niepełnosprawnością wzrokową, w określonym wieku i na konkretnym etapie rozwoju psychoruchowego, a co za tym idzie brak świadomości, czego można i powinno się od takiego dziecka oczekiwać.

 

Rolą niniejszego podręcznika jest przede wszystkim pokazanie, że dzięki zawartym w nim wskazówkom, konkretnym przykładom ćwiczeń, każdy, kto opiekuje się lub pracuje z małym dzieckiem z dysfunkcją wzroku, może wesprzeć jego rozwój i przygotować do nauki szkolnej. Z tego względu misją przewodnika jest przekazanie jak najpełniejszych, teoretycznych i praktycznych informacji kierowanych do niespecjalistów, a więc rodziców, opiekunów, nauczycieli (głównie przedszkoli), studentów kierunków pedagogicznych.

 

Choć w podręczniku nie poświęcono odrębnych zagadnień dotyczących dzieci niewidomych z niepełnosprawnością sprzężoną, to szereg pomysłów i ćwiczeń w nim zawartych można zaadaptować do potrzeb i możliwości konkretnego dziecka. Ponadto propozycje ćwiczeń rozwijających percepcję dotykową oraz przygotowujących do nauki czytania dotykowego i pisania za pomocą różnych narzędzi mogą być wykorzystane w pracy z osobami nowoociemniałymi.

 

Nie można mówić o nauce brajla jako nauczaniu i uczeniu się tylko znaków brajlowskich bez powiązania z innymi obszarami, których opanowanie pośrednio lub bezpośrednio wpływa na naukę czytania i pisania brajlem. Trzeba pamiętać, że umiejętność czytania i pisania brajlem jest możliwa także dzięki nabyciu przez dziecko kompetencji w zakresie analizy i syntezy słuchowej, czy w ogóle pewnej dojrzałości w zakresie percepcji słuchowej i słuchu fonematycznego oraz mowy. Z tego względu dużo miejsca w podręczniku poświęcono całościowemu przygotowaniu niewidomego dziecka do nauki czytania i pisania brajlem.

 

Podręcznik składa się z ośmiu rozdziałów:

  1. Brajl i czytanie dotykowe – słów kilka do rodziców i nauczycieli,
  2. Zanim dziecko pójdzie do szkoły – wsparcie niewidomego dziecka w wieku przedszkolnym w poszczególnych obszarach rozwoju,
  3. Propozycje zestawów ćwiczeń przygotowujących niewidome dziecko do podjęcia nauki szkolnej,
  4. Jak przygotować dziecko niewidome do nauki brajla,
  5. O potrzebie nauczania niewidomych dzieci rysunku,
  6. Jak uczyć niewidome dziecko czytania wypukłego rysunku i rysowania – wskazówki dla nauczycieli i rodziców,
  7. Katalog pomocy rozwijających percepcję dotykową i wspomagających naukę brajla – jak zrobić i ciekawie wykorzystać pomoce dydaktyczne,
  8. Literatura dla rodziców i nauczycieli przydatna w pracy z małym niewidomym dzieckiem (dostępna w języku polskim).

 

Przewodnik wskazuje, jak wśród gąszczu informacji i zjawisk znaleźć drogę harmonijnego rozwoju dziecka. Zatem do Ciebie Rodzicu, Nauczycielu, Studencie kierunków pedagogicznych skierowany jest ten przewodnik.

 

/Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla ­– ze wstępu/

 

Czcionka standardowa Czcionka duża Czcionka bardzo duża biały tekst, czarne tło czarny tekst, żółte tło kolorystyka standardowa